שיפור ביצועים באתר שלכם הוא דבר שיש להקדיש לו תשומת לב רבה. מהירות טעינת העמודים היא אחד הפרמטרים החשובים ביותר בבניית אתר אינטרנט, ויש לה חלק גדול ברושם הראשוני שהעסק שלכם יוצר על הלקוח הפוטנציאלי.
איטיות אתרי אינטרנט לא רק פוגעת במוניטין העסק אלא גם בכיס שלו, כי זו תוביל אוטומטית לעצבים, בזבוז זמן ויציאה מיידית מהאתר. לעומת זאת, אתר בעל ביצועים גבוהים ישפיע לטובה על ההצלחה של העסק שלכם. אתר מהיר ימשוך יותר מבקרים, יגדיל את כמות הלידים, ובסופו של דבר יביא יותר לקוחות.
בשביל להגיע לתוצאה הרצויה, יהיה עליכם למצוא את האיזון הנכון של המדיה. תצטרכו לבחור היכן אתם מציבים את האובייקטים השונים, ולהשתמש בסוג מסויים מאוד של תוכן ותוספים. לדוגמה, GIFs מונפשים יכולים להוסיף עניין לדפים שלכם, אך הם לרוב קבצים כבדים שצורכים רוחב פס רב ברשת. דוגמה נוספת תהיה השימוש בטקסט על פני תמונות, מהסיבה שטקסט נטען מהר יותר.
ישנם גורמים רבים שיש לקחת בחשבון, והפוסט הזה בא לספק לכם את כל מה שאתם באמת צריכים לדעת על אופטימיזציית מהירות האתר ועל שיפור הביצועים בו.
מהי אופטימיזציית מהירות האתר ומדוע זה חשוב כל כך?
מהירות האתר היא משך הזמן שלוקח לדפי האינטרנט להיות מוצגים בדפדפן ולהגיב לאינטראקציות המשתמש מרגע הלחיצה על הלינק לאתר. אין להתבלבל בין מונח זה למונח "ביצועים שנתפסים". "ביצועים שנתפסים" הם הדרך בה מבקרים מעריכים את ביצועי האתר שלכם על סמך מה שהם רואים קודם על המסכים שלהם. מדובר בשני מושגים שונים וחשובים, ועליכם תמיד לעבוד במקביל גם על שיפור המהירות של האתר וגם על הביצועים הנתפסים בו. השאלה הנשאלת היא "איזו מהירות גלישה באתר נחשבת לטובה?" התשובה לכך היא ספציפית לנישה ולמוצר שאתם מציעים, אך ממוצע השניות המומלץ לטעינת העמודים לא עולה על 3 שניות.
השפעות על השימוש באתר ומעורבות המשתמשים: ככל שהאתר נטען מהר יותר, כך יהיה ניתן להשתמש בפונקציות בו מוקדם יותר; כגון רכישה אונליין בחנות אינטרנטית, יצירת קשר עם שירות לקוחות, או פשוט גלילה מטה וקריאת התכנים באתר. לפיכך, ככל שמהירות האתר תהיה גבוהה יותר, כך המבקרים באתר יהיו שמחים יותר וכמובן יחזרו לבקר בו. Simple as that. לדוגמה, אם יש לכם חנות מקוונת והשלבים אל התשלום מייגעים ומסורבלים, רבים מהקונים הפוטנציאליים יעזבו את התהליך וינטשו את העגלה.
השפעות על המרה: יעד ספציפי שרוב בעלי האתרים מתמקדים בו הוא המרות. למעשה, עיכוב של 100 אלפיות השנייה במהירות הדף יכול להוביל לירידה של 7% בשיעורי ההמרות באתר האינטרנט שלכם. אם המבקרים באתר לא יכולים להשתמש בתכונות בו מספיק מהר, הם פשוט יצאו ממנו ואולי גם לא תשמעו מהם יותר.
השפעות על מנועי החיפוש: גוגל מתחשבת במהירות האתר בעת דירוג אתרים (SEO). לפיכך, אם תרצו שהאתר שלכם יופיע גבוה יותר בתוצאות חיפוש ספציפיות של מילות מפתח, למהירים יהיה סיכוי הרבה יותר טוב להצליח.
עכשיו כשאתם מבינים מהי מהירות האתר ומדוע היא חשובה, הגיע הזמן לעשות משהו בקשר לזה. בהמשך, תלמדו כיצד לשפר את ביצועי האתר שלכם כדי להבטיח שהלקוחות ו-Google יהיו מרוצים.
טיפים מומלצים לשיפור אופטימיזציית מהירות האתר:
1) אל תעמיסו יותר מדי על דף הבית
2) קבעו עדיפות לתוכן הראשוני
3) הימנעו מלהעמיס מדיה באתר
4) בצעו אופטימיזציה של גדלי התמונות
5) היו מודעים להרמוניה בין הטקסטים לתמונות
6) השתמשו בטקסט על פני אלמנטים עיצוביים אחרים
7) צמצמו את מספר וסגנונות הפונטים
8) הגבילו את השימוש באנימציות
9) התמקדו בביצועי גרסת המובייל
10) הגבילו את מספר יישומי צד ג'
1) אל תעמיסו יותר מדי על דף הבית
בלי להמעיט מערך הטיפים הבאים, אבל זה הטיפ הכי חשוב. שמרו על ניקיון והימנעו מדפי בית ארוכים מידי. דף בית עם יותר מדי תוכן ומדיה (טקסט, תמונות, סרטונים ואנימציות) יכול להשפיע לרעה על ההצלחה של האתר שלכם. זמן טעינת האתר יהיה ארוך מהרגיל, מה שעלול להעמיס על מבקרי האתר עד לנקודה בה הם יחמיצו את התוכן החשוב בדף ויעזבו בלי לפעול. דף בית מסודר עם תוכן מינימלי יאפשר למבקרים באתר שלכם לספוג בקלות את המידע שהוצג מרגע כניסתם לאתר - ויעזור להם להבין את המסר העיקרי מהר יותר.
אם אתם מודאגים מאובדן תוכן רלוונטי, יש לזה פתרון. אתם יכולים לפרוס את התוכן על פני דפים מרובים. זה ייתן לכל המידע החשוב 'שטח' משלו לזרוח. ואל תדאגו, תוכן מחוץ לדף הבית יכול להיות נגיש לצופים בקלות כאשר מוסיפים לחצנים שיעזרו להם לנווט, כמו 'קרא עוד', או 'בקר בבלוג שלי'.
2) קבעו עדיפות לתוכן הראשוני
המקטע הראשוני באתר (לפני שגוללים) הוא המקטע החשוב ביותר. זה החלק הראשון שנטען בכניסה לאתר. השתמשו בקטע זה באופן אסטרטגי. ניתן לעשות זאת באמצעות טקסט משמעותי ותמונות רלוונטיות ומושכות. ההנחיות הבסיסיות ביותר הן לכלול את הכותרת והטקסט הכי רלוונטיים (כמו שם העסק והסלוגן). בתכלס, צריך לשמור על דף הבית כמה שיותר נקי ופשוט.
3) הימנעו מלהעמיס מדיה באתר
לא רק דף הבית צריך להיות נקי, אלא כל דפי האתר. שוב, תשאפו לאיכות ולא לכמות. ממש כמו שחנות בוטיק להלבשה תחתונה לא הייתה שמה את כל המלאי שלה בחלונות הראווה, כך גם עליכם לא להעמיס על האתר. תחשבו על זה ככה: אתר האינטרנט שלכם הוא חזית החנות שלכם. ואם במהירות עסקינן, סוגים מסוימים של מדיה מזיקים מאוד לביצועי האתר, מכיוון שרוחב הפס הכבד שלהם וזמני הטעינה האיטיים משפיעים על הביצועים של כל השאר.
גלריות תמונות עם גלילה אינסופית לדוגמה נחשבות לגורם המאט ביותר את האתר. כל תמונה - לא משנה כמה גודל הקובץ - תשפיע על מהירות העמוד. כדי לבצע את ההתאמות שישפרו את מהירות העמוד שלכם, צמצמו את מספר התמונות בגלריית התמונות רק לחשובות ביותר - במיוחד אם זה בדף הבית שלכם.
4) בצעו אופטימיזציה של גדלי התמונות
הטיפ הפשוט ביותר כאן הוא להשתמש בקבצי JPEG לתמונות במקום בקבצי PNG בכל הזדמנות אפשרית. הסיבה לכך היא שקבצי JPEG קטנים יותר וניתנים להורדה מהירה יותר תוך שמירה על כמעט אותה רמת איכות. אלא אם כן אתם זקוקים לתמונות שקופות, או שאתם צלמים מקצועיים, JPEGs מספקים איכות מירבית. ישנם כלים רבים וחינמיים ברשת כדי להמיר את התמונות, למשל: TinyJPG, Compressor.io ו-ImageOptimizer. אתרים שנבנים בפלטפורמת וויקס מקבלים יתרון נוסף בהמרת התמונות שלהם לפורמט WebP.
5) היו מודעים להרמוניה בין הטקסטים לתמונות
טקסט ותמונות הם כמו שתי חיות מחמד: לפעמים הם החברים הכי טובים, ולפעמים הם ממש ברע. לכן, עליכם לפרוש טריטוריות נפרדות עבור כל אחד מהאלמנטים הללו, על מנת לתת להם את מרחב הנשימה הנדרש לעבודה משותפת בהרמוניה. דוגמא אחת לכך היא יצירת ניגודיות. הימנעו מדיסהרמוניה על ידי התחשבות בצבעים בעת בחירת האלמנטים העיצוביים שלכם. חוק זהב נוסף: הימנעו מהצבת טקסט בתמונות, למעט בלוגו. הסיבה לכך היא שטקסט בתמונות נטען באטיות, כך שניתן לאבד מידע ולהשאיר את המבקרים עם דף ריק עד שהאתר יהיה גלוי לחלוטין. נוסף על בעיות טעינה, טקסט בתמונות אינו מסייע בנגישות לאתר. במקום זאת, מקמו את הטקסט בתיבת טקסט מעל לתמונות באתר. כולם יהיו בטוב, בהבטחה.
6) השתמשו בטקסט על פני אלמנטים עיצוביים אחרים
כאמור, טקסט נטען מהר יותר מתמונות ואנימציות, אבל זו לא הסיבה היחידה שעליכם לדאוג למילים יפות באתר. כותרת טקסט קצרה מפנה את תשומת לבם של הגולשים למסר הראשי של האתר באופן מיידי, ולכן משפרת את החוויה הכוללת של המבקרים בו.
הסיבה העיקרית הנוספת היא SEO - מילות מפתח ספציפיות שיבטיחו שאתר האינטרנט שלכם יהיה גבוה יותר בתוצאות החיפוש. בלי להיות טכני מדי, יש דבר אחד שכדאי לשים לב אליו: טקסט מפורט ואיכותי יעזור לגוגל (ולמנועי חיפוש אחרים) להבין טוב יותר את האתר שלכם - ובכך ישפר ישירות את הסיכוי לדרג גבוה יותר. לתקשורת יש רק השפעה עקיפה על SEO על ידי שיפור החוויה הכוללת של המבקרים באתר, או על ידי כך שהם יישארו זמן רב יותר בדף שלכם.
7) צמצמו את מספר וסגנונות הפונטים
צמצמו את מספר משפחות הפונטים באתר לשניים או שלושה בלבד. זה יעזור לכם לצייר סגנון קבוע עבור המותג שלכם, ולשמור על ניקיון ומקצועיות. אין הזדמנות שנייה לרושם ראשוני. מעבר לכך, זו דרך נוספת לכווץ את זמן הטעינה באתר. ומה לגבי הפונט עצמו? אם תרצו להשתמש בפונטים מותאמים אישית, לדוגמה, שימו לב שמדובר באלמנטים גרפיים (כמו תמונות וסרטונים) שידרשו להורדה לפני שיופיעו בדפי האינטרנט שלכם - מה שעשוי להשפיע על הביצועים של דפי האתר. עוד דבר סופר חשוב, הימנעו משימוש יתר בפונט מודגש\ עם קו תחתון\ נטוי וכו'. אלה דורשים הורדות נוספות, וכמובן מעלים את זמן הטעינה של האתר. שורה תחתונה: אל תוותרו לחלוטין על פונטים מותאמים אישית. בחרו בחוכמה והשתמשו בהם רק כשאתם רוצים להגשים מטרה ברורה ומובחנת - זה הכל.
8) הגבילו את השימוש באנימציות
למרות שקשה להימנע משימוש מוחלט באנימציות שוות, עלינו להיות ממש בררנים לפני השימוש בהן. באופן ספציפי, יש להימנע מ-GIFs מונפשים. הקבצים המפלצתיים האלה הם הכבדים מכולם, אפילו כשהם זעירים. וכאשר GIFs מונפשים הם גדולים, הם לא רק יעמיסו על המהירות שלהם, אלא גם יעכבו את כל שאר האלמנטים באתר.
9) התמקדו בביצועי גרסת המובייל
יותר ויותר אנשים גולשים באינטרנט מהסמארטפונים שלהם, ותוכלו להמר שהם יצפו שהאתר שלכם ייראה אש גם דרך הגלישה במובייל. עם זאת, יש להתאים את האלמנטים באתר כי לא כולם תמיד מסתדרים כמו שהיינו רוצים שיסתדרו אוטומטית. עולם בניית האתרים לא סובב רק סביב הגלישה מהמחשב השולחני. הסמארטפונים והטאבלטים השתלטו על העולם, והם השיטה המועדפת ביותר על הצרכנים לגלישה באינטרנט. עיצוב מגושם או פונקציונליות לקויה של אתרים מותאמים למובייל עלולים להוביל לתסכול לקוחות ובסופו של דבר לאובדן מכירות. וודאו שהביצועים דרך המובייל לא פחות טובים מהגרסא השולחנית.
10) הגבילו את מספר יישומי צד ג' (TPA)
יישומי צד שלישי הם תכונות שתוכלו להוסיף לדפי האתר שלכם. אם תוכלו להימנע מהם - מה טוב (גם מטעמי אבטחת מידע).
ביבליוגרפיה: Wix Blog
מעוניינים בבניית אתר בוויקס? צריכים עזרה בעיצוב מחדש של האתר? פנו אלינו!