אפיון חווית משתמש זה מושג שרודף אותנו כבוני אתרים בכל מקום.
לפני שנדבר על אפיון חווית משתמש, להלן פסקה קצרה על מהו אפיון חווית משתמש:
את המונח "חוויית משתמש" טבע לראשונה דונלד נורמן (Donald Norman) באמצע שנות ה-90. בעבר התייחסו בעיקר לממשק משתמש - UI, הממשק בין הטכנולוגיה לאדם לצורך השגת מטרה כלשהי, אך בשנים אלו חלחלה ההבנה כי ממשק המשתמש מהווה רק אספקט מסוים מתוך עולם חוויית המשתמש המתייחס גם לעיצוב, ארכיטקטורת המידע, אסטרטגיה, שיווק וטכנולוגיה וגם להיבטים רגשיים, אנושיים ותחושתיים.
תפקידו של מעצב חוויית משתמש הוא ליצור חווית שימוש מוצלחת ומותאמת עבור המשתמשים, כאשר תהליך העיצוב מבוסס מחקר וניתוח נתונים ומתייחס למכלול האספקטים של המוצר[1]. חוויית משתמש טובה יכולה לחסוך מאמצי הטמעה והשקעה בפעילות ניהול ידע לעידוד השימוש וניהול השינוי. בשנים האחרונות תחום חוויית המשתמש הפך למשמעותי בכל פתרון מחשובי בכלל, ופתרונות ניהול ידע בפרט, ונתפס כמרכיב קריטי והכרחי (Critical Success Factor). - ויקיפדיה
מאמר אורח של יעל בן מיור: מאפיינת ומעצבת חווית משתמש. "אני מלווה תהליכים של בניית אתר, בכל החלק התכנוני והמקדים (מעין אדריכלות לפני בנייה של אתר), וגם שיפוץ אתרים שכבר באויר, במטרה לשפר את החוויה. בין היתר אני מרצה על התחום ומעבירה סדנאות בנושא."
אפיון חווית משתמש - 5 טיפים למתחילים:
הכינו קבלת פנים כמה שיותר רלוונטית
כשגולשים נכנסים לאתר, לא תמיד ברור להם לאן הם הגיעו. כדי להבין את הנקודה הזו, תחשבו על זה שלא תמיד תיכנסו לאתר של "אופיר מעצבת פנים" דרך הפייסבוק שלה או דרך חיפוש השם שלה בגוגל. לפעמים נגיע לאתרים באופן לא ברור. דרך מודעה בפייסבוק, דרך חיפוש בגוגל והגעה לאחד המאמרים וכדומה. כלומר, לא תמיד יגיעו מי שכבר מכירים אתכם.
כדי שיהיה לאנשים ברור לאן הם הגיעו, נרצה לענות על השאלה 'לאן הגעתי?' כבר במסך הפתיחה הראשון של האתר.
תפריט ניווט מתאים לאתר
הטרנד לכתוב אודות - שירותים - בלוג - צרו קשר די חולף מהעולם. תפריט ניווט מתאים הוא תפריט שרלוונטי לעסק שלכם. אם יש לכם סוכנות ביטוח למשל – אחת הלשוניות בתפריט צריכה להיות משהו שקשור בכסף, אולי 'ייעוץ פיננסי' לשירותים ו'ידעת חסכת' למאמרים. אם את עוסקת בשיווק דיגיטלי – תשתמשי במדיה כדי להאדיר את הערך שלך, 'למה לשווק' יכולה להיות לשונית מעניינת או 'מאיפה להתחיל?' כדי לכתוב על עולם הדיגיטל.
מעבר לתפריט רלוונטי בכותרות שלו, נרצה שהלשוניות עצמן לא יהיו בנאליות. אז מה נכניס לתפריט? מה שחשוב ללקוחות שלנו לדעת. אם יש המון שאלות ותשובות – שימו עמוד כזה. המלצות יכול להיות עמוד רלוונטי, טיפים, ועוד ועוד.
אתר מותאם למובייל
בניית אתר מותאם למובייל הפך כבר להיות סטנדרט. למרות זאת, עדיין אפשר לראות אתרים שלא מותאמים לנייד או לא מותאמים באופן מלא. יכול להיות שנתקלתם במונח "רספונסיבי" במקום "מותאם למובייל", אז קודם אסביר את המושג 'רספונסיבי': אתר רספונסיבי אומר אתר מותאם, בדיוק כמו באנגלית responsive מגיב. אתר שמגיב לגודל המסך ומתאים את עצמו אליו.
אתרים היום מותאמים לנייד כברירת מחדל, אבל עדיין כדאי לעשות התאמות ולוודא מה חווית הגלישה מעוד מכשיר. במובייל אני ממליצה לבדוק כותרות ו/או תמונות שיכולות לעלות אחת על השניה, כפתורים שנמצאים במרכז המסך ובגודל מתאים ללחיצת אצבע (בניגוד ללחיצת עכבר).
נקודה שאני רואה לא מעט באתרים במובייל – גלילה צידית. בעצם נוצר מצב שאחד האלמנטים נמצא מחוץ לפריים, מחוץ לרוחב המסך. אם לא נתקן את הגלילה הצידית יכול להיות לנו מצב שהלקוחות יפתחו עמוד ריק ויצטרכו לגלול הצידה כדי להיחשף לאתר, אנחנו לא רוצות שזה יקרה!
יצירת קשר
אחת הסיבות שנרצה לבנות אתר היא... שיצרו איתנו קשר!
ולכן, הפונקציה של יצירת קשר חייבת להיות מספיק בולטת. הלקוחות לא צריכים לחפש באתר איפה אצור קשר! חייבת להיות אופציה בתפריט, ואם אפשר לשים 'כפתור מרחף' באתר – מדהים.
טופס – אנשים פחות אוהבים להשאיר את הפרטים שלהם, ויש משהו מעורפל בטופס – מתי יחזרו אליי? האם הפנייה שלי תתקבל?
טלפון – ואם ייכנסו לאתר שלי בעשר בלילה, גם ארצה שיתקשרו אליי? אפילו אם התשובה היא כן, לאנשים לא נעים. והם לא יזכרו להתקשר ביום למחרת.
מייל – עשוי להיתפס כרשמי מידי לעתים.
וואטסאפ – נגיש מאוד, אפשר לשלוח הודעות גם בלילה, ומאפשר מעקב אחרי הפנייה ותזכורת לגביה. החיסרון של וואטסאפ הוא שלפעמים לא נרצה שיפנו אלינו בוואטסאפ כפנייה ראשונה.
הנעה לפעולה
אחד הדברים החשובים באתר בשביל חווית משתמש טובה היא להניע לפעולה. זה לא אומר לדחוף. אבל כן נרצה לאפשר ללקוחות שלנו לבצע את הפעולה שהם רוצים.
כמה דגשים להנעה לפעולה:
1. להחליט מראש מה הפעולה שררצה שהלקוחות יבצעו. חיוג אליי, הרשמה לניוזלטר, שיתוף... ברגע שנדע מה המטרה, נוכל להכווין את הלקוחות לשם ולהניע אותם לפעולה הרצויה.
2. לתת עזרים שיגרמו ללקוחות לבצע פעולה בבטחה. למה שיקנו ממני? למה שיזמינו את השירות שלי? מה יכול למנוע מהלקוחות שלכם לרכוש – זה המידע שתצטרכו לשים כהקדמה להנעה לפעולה.
3. לשים הנעה לפעולה במקום הרלוונטי. במקום שבו שכנענו את הלקוחות – זה המקום להכניס כפתור או טופס. לא נשים סתם כפתור בהירו סקשן, אלא נרצה לשים את הכפתור אחרי שהלקוחות כבר יודעים מי אנחנו.
ביבליוגרפיה:
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%97%D7%95%D7%95%D7%99%D7%99%D7%AA_%D7%9E%D7%A9%D7%AA%D7%9E%D7%A9